Rak - praktyczne podpowiedzi

Temat: Turbosprężarka Fendt 308lsa
Zarejestrować zarejesteujesz bez problemu, gorzej jak ciągnąc przyczepy będziesz miał kontrole drogową i zobaczą niepodpięte hamulce.

Pewnie ktoś chciał go poszerzyć i odwrócił koła ale nie przełożył opon. Pogarsza to uciąg. Niektórzy odwracają przednie opony gdy ciągnik dużo jeździ po asfalcie, zmniejsza to zużycie bieżnika.

Turbosprężarka? To w Fendcie napędzana jest spalinami? ;) Chyba chodzi Ci o zwykłą sprężarke napędzaną paskiem, inaczej kompresor ;)

Źródło: agrofoto.pl/forum/index.php?showtopic=16803



Temat: Poruszanie sie kombajnem po drogach publicznych Maksymalna wielkość hederu,jakie uprawnienia,oznakowania
osobiście uważam, że:

kombajn - pojazd wolnobieżny (to nie jest ciągnik rolniczy)
przyczepa - każdy wie jak wygląda - poruszając się po drodze publicznej musi być zarejestrowana
wózek do hederu - to na drodze jest jak np. pług półzawieszany czy agregat uprawowy na kółkach - to są rzeczy na tyle specyficzne i nieklasyfikowalne, że nie podlegają rejestracji, więc - nie jest to "przyczepa" w świetle prawa dlatego nie można wymagać kat. E lub T coby to ciągnąć.


wniosek:

Zestaw kombajn+wózek to wciąż POJAZD WOLNOBIEŻNY. Wystarczy prawo jazdy kat.B coby to ciągnąć.

Jeśli ktoś widzi błąd w moim rozumowaniu - poprawcie mnie. :)

Źródło: agrofoto.pl/forum/index.php?showtopic=19177


Temat: co myślicie o przyczepach samochodowych takich o ładowności 12-18ton
Zapodałem przykładowe linki żeby było wiadomo o jakie przyczepy chodzi - mały wybór na allegro ostatnio był - jak rozglądałem się 2 miesiące temu to było tych przyczep więcej.

Zetor ma pneumatykę jedno-obwodową a w belarusie są obie patrząc po gniazdach więc jeździła by za belarusem.

Jednym z powodów jest właśnie to że ponoć lekko chodzą. Wczoraj ciapkiem ciągnąłem 6cio tonówkę i czuć że waży 2 tony.


@dawidg2
Jak masz ją zarejestrowaną? Jako "ciężarowa"? Jakie są opłaty za badanie techniczne oraz jakie są koszta przeglądu? Robi się go co roku czy jak w przyczepach ciężarowych rolniczych co dwa lata?

Myślę nad sztywną przyczepą.
Wymiana żarówek to nie problem, zresztą instalacja elektryczna to żaden problem wstawić nową.

Poza tym mam znajomego którego kumple sciągają często różne rzeczy z zachodu więc jakiś wybór byłby w niższej cenie niż to co stoi na allegro.pl

Źródło: agrofoto.pl/forum/index.php?showtopic=28094


Temat: Przyczepka sam dwuosiowa czy jednoosiowa
Jedna oś na 750 DMC powinna wystarczeć. Z tego co się orientuję to przyczepki SAM jednoosiowe rejestrują na dopuszczalną ładowność 500 kg a nie na DMC minus masa własna. Nie wiem jak jest z dwuosiowymi ale pewnie podobnie bo i tak masa własna rośnie więc ładowność maleje aby się zmieścić w 750 DMC. A jak się upierasz przy dwuosiowej resorowanej to zrób tak jak koledzy piszą, na jednej osi resory weź bliżej środka i w rezultacie resory będą obok siebie. Najlepiej zadzwoń na stację diagnostyczną i się dowiedz jakie warunki musi spełniać przyczepa SAM. Wiem że nie chcieli kiedyś zarejestrować bo się dyszel nie spodobał. Nakrętki też muszą być odpowiednie aby się nie odkręcały. Oczywiście są diagności co przymkną oko ale to chyba nie o to chodzi.
A jakim samochodem zamierzasz to ciągnąć? Z doświadczenia wiem, że jak przyczepkę przeciążysz albo źle załadujesz (np. długie deski wystające poza obrys) to może to mieć fatalne skutki, zwłaszcza jeśli się ciągnie osobówką. Przy osobówce taka przyczepka, zwłaszcza przeładowana może mieć masę dużo większą niż połowa samochodu a to już nie jest obojętne na prowadzenie zwłaszcza na hamowanie lub inne gwałtowne sytuacje na drodze.
Źródło: elektroda.pl/rtvforum/topic1562259.html


Temat: Jazda z przyczepkąĂ‚Â…
" />Zastanawiam się jakąĂ‚Â… kategorie prawa jazdy trzeba miec aby wozic pojazd na przyczepce samochodem ktory jest zarejestrowany jako ciężarowy (np VW Transporter z KratkąĂ‚Â…) a jakie kiedy będe woził inny samochod np ToyotąĂ‚Â… CorroląĂ‚Â… nie zarejestrowana jako ciężarowy...

Czy jest jakis przepis mowiąĂ‚Â…cy o tym że łąĂ‚Â…czna masa samochodu na przyczepce i przyczepki nie może przekraczac masy (ładownosci czy czegos tam innego) samochodu ktory ciagnie przyczepe...
Źródło: lowrider.pl/forum/viewtopic.php?t=4337


Temat: bus o DMC do 3,5T + laweta
" />a ja wam jeszcze cos dopowiem

jest ustawa w unii ze auto o DMC 3,5 t jezeli ma zamontowany hak do ciagniecia przyczepy musi byc wyposazone w tacho ( gdy jest zarejestrowane na firme lub kierujacy niejest jego wlascicielem ) bezwzgledu czy ciagnie czy nie przyczepe. niewystarczy zdjac hak musi byc wypisany z dowodu rej.
u nas tego nieprzestrzegaja ale jezdze do knedli i tam mi juz zatrzymali sprintera za brak tacha bo niemialem 20 tys koron na mandat i czekac trzeba bylo az kase z polski przywioza.
u nas jeszcze jest wolnaamerykanka z busami ale napewno sie to zmieni
kwestia tylko czasu...
Źródło: bus-forum.pl/viewtopic.php?t=4724


Temat: bus o DMC do 3,5T + laweta
" />Ernest, A ten przepis który podałeś mowi o tym że jeżeli zestaw nie przekracza DMC 3500 kg to można na samym B ciągnąć przyczepę cięższa niz te DMC 750 kg.

Przykład: Masa własna samochodu 1500 kg
DMC 2200 kg

I takim samochodem można ciągnąć przyczepę o DMC 1300 kg mając tylko kategorię B.

A co do tego co pisze Stefany1 to mnie się wydaje że nawet mimo tego że jesteśmy w Unii to każdy kraj ma własne prawo, i jeżeli pojazd jest zarejestrowany i dopuszczony do ruchu w PL i u nas może jezdzić bez tacho to czy ktos wjezdzajac nim np do Czech powinien w nim montować tacho? Wjezdzajac do Anglii przekładasz kierownice na prawa strone? To przecież bez sensu. Polska ratyfikowała Konwencję Wiedeńską ponad 20 lat temu, to ona mówi jak powinny być wyposażone pojazdy dopuszczone do ruchu. Jakiś czas temu było głośno o mandatach nakładanych przez Niemców na polaków za to że np. mieli w apteczce za krotkie nożyczki i wypowiadali się prawnicy że te mandaty nakładane sa bezprawnie i można dochodzic zwrotu tych pieniędzy.
Źródło: bus-forum.pl/viewtopic.php?t=4724


Temat: Kamping do T4 a tacho?
" />
">no ok ale przeciez jak jade prywatnym autem [ wlasnym ] i bede ciagnol kemping/lawete/czy inna przyczepe to i tak tacha nie musze miec

jezeli ciągniesz prywatnie to nie ,pod warunkiem ze są to przewozy nie handlowe, ale przyczepe kempingową możesz ciągnac nawet "nie prywatnie" i nie podlegasz pod tacho poniewaz jest taki zespól pojazdów zwolniony jest z tacho . A co do lawet to ostatnio ITD słyszałem ze niezly pogrom zrobiło wsród laweciarzy , mój kolega w czasie kontroli nie wykręcił sie tym ze ciagnie auto na lawecie dla siebie na uzytek prywatny i dostał kare za brak tacho i licencji.... Powiedzieli mi ze pojazd by musiał miec na siebie zarejestrowany ten na lawecie aby na uzytek wlasny mogli to zaliczyc.
Co do winiet to nie ma winiet ponizej 12 Ton juz teraz.

Proponuje poszukac na forum tematów przez załozyciela tego tematu ponieważ o Tacho , licencjach , winietach było na forum juz sporo tematów.
Źródło: bus-forum.pl/viewtopic.php?t=10267


Temat: Bus i przyczepka
" />Czesc

Mam wielką prośbe!
Potrzebne mi jeszcze na dzis informacje.


Jeśli ktoś ma tylko prawo jazdy kat. B i chce ciągnąc przyczepe to czy moze to zrobic?

tzn tak! Bus jest zarejestrowany na jakies 3400DCM i czy może byc do tego przyczepka jednoosiowa do 500kg czy trzeba miec prawko na to?


bardzo bym prosił o odpowiedz jak najszybciej.

A najlepiej jakies prawo co o tym mówi jakis artykuł!
Źródło: bus-forum.pl/viewtopic.php?t=5231


Temat: Witam
Witam Wszystkich
Od jakiegoś czasu jesteśmy z mężem posiadaczami przyczepki Niewiadów N126N,przeglądam również To forum i postanowiłam się w końcu zarejestrowac,mam nadzieje że znajde odpowiedzi na nurtujące Nas pytania Miło też poczytac o spotkaniach jak w rodzinie,mamy nadzieje że Nas równiez miło przyjmiecie do Swojego grona.Mieszkamy w Rudzie Sl,auto które ciągnie przyczepkę to VW GOLF VARIANT MK3.Przyczepka nasza wymaga w/g nas małego remontu wewnątrz(opadnięta podsuwitka,lekko zniszczone meble,zabiegi raczej kosmetyczne).Jeszcze raz pozdrawiam Wszystkich Serdecznie
Do zobaczenia,Hej!!!!!!
Źródło: forum.fanklub-niewiadowek.com/viewtopic.php?t=952


Temat: Znowu będą ciągnąć kase
" />Może to i nie na temat ale przechodzi już ludzkie pojęcie.Cego to oni niewymyślą żeby sobie dorobić na ludziach.

Od 1 stycznia 2004 r. każda osoba kupująca używany samochód ma zapłacić za uzyskanie tzw. świadectwa oryginalności pojazdu. Do firm, które się tym zajmą, wpadnie bez wysiłku co roku około 200 mln zł. Problem w tym, że nowa procedura nie będzie barierą dla złodziei - pisze "Puls Biznesu".

Od początku przyszłego roku na kierowców może spaść nowy parapodatek. Opłata będzie związana z nabyciem pojazdu używanego. Aby go zarejestrować, trzeba go oddać na specjalistyczne badania techniczne. Ich celem ma być sprawdzenie, czy samochód i jego części nie są kradzione - wyjaśnia dziennik.

Dopiero uzyskanie takiego świadectwa oryginalności pozwoli na rejestrację auta w wydziale komunikacji. Koszt otrzymania dokumentu ma wynieść około 300 zł. Wszystko więc wskazuje na to, że koszty walki ze złodziejami samochodów spadną na kierowców - podkreśla dziennik.

Gazeta informuje, że obowiązek przeprowadzania badań samochodów rejestrowanych po 1 stycznia 2004 r. wprowadza ustawa "Prawo o ruchu drogowym". Badaniom podlegać mają wszystkie pojazdy (niezależnie od wieku): samochody, ciężarówki, ciągniki rolnicze, przyczepy, pojazdy zabytkowe, nabywane na rynku wtórnym w drodze kupna, zamiany czy darowizny.

Według szacunków firmy Eurotax, rocznie w Polsce sprzedawanych jest około 700 tys. pojazdów używanych. (mk)

Pokój
Źródło: beta.tuningforum.pl/viewtopic.php?t=34840


Temat: Przyczepka do traji
Prawo o ruchu drogowym

Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
40) samochód osobowy - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu;
45) motocykl - pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy;

Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
3) motocykl lub motorower - nie może przekraczać masy własnej motocykla lub motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg.
4a). Długość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m, a 3 pojazdów - 22 m, z wyjątkiem zespołu pojazdów złożonego z:
1)...
2) motocykla i przyczepy, motoroweru lub roweru i przyczepy, którego długość nie może przekraczać 4 m.

Panowie z tego wnika:
1. Trajka może bić zarejestrowana jak samochód osobowy inni, w ustawie nie jest precyzowana liczba kół.(art 2/40)
2. Trajka zarejestrowana jak samochód osobowy inni, może ciągnąc cokolwiek chce!
3. Trajka zarejestrowana jak motocykl nie może legalnie ciągnąc nic więcej od 100 kg oraz długość zespołu nie może przekraczać 4 m...
Źródło: e-trike.pl/forum/viewtopic.php?t=905


Temat: Zakup używanej bukmanki- na co zwracać uwagę?
ja kupowałam od osoby, która sprowadziła przyczepę z Niemiec. Z moją to w ogóle historia jest śmieszna, bo przyczepa ma poodklejane wszystkie naklejki i zarejestrowana jest jako "samoróbka" dzięki temu miałam tanią, nowiutką przyczepkę

A jest naprawde super, bo jest jasna w środku, mój nie wchodzący koń zaczął wchodzić do przyczepy bez problemów. Ma przyciemniane szyby, uchylające się na wszystkie strony. No i jest leciutka, w samochodzie prawie nie czuć że coś się ciągnie z tyłu . Jeśli ktoś szuka przyczepy to polecam.
Źródło: voltahorse.pl/forum/viewtopic.php?t=5704


Temat: Czy samochód osobowy może ciągnąć trailer ( prawko kat. B) ?
zależy jak jest zarejestrowany samochód...
jeśli zakładasz w osobowym "HAK" to w dowodzie rejestracyjnym wbijają jaką przyczepę możesz ciągnąć... (tonaż)
Jak zakombinujesz to Ci wbiją większy...

A co do ciągnięcia przez osobowy przyczepy - można to oczywiście robić... ale nie radzę... przyczepa bardzo obciąża i często znosi - o wypadek łatwo ;-)

Na szczęście ja zrobiłam B+E i auto mam "cięzarowe"
Źródło: voltahorse.pl/forum/viewtopic.php?t=1726


Temat: Czy samochód osobowy może ciągnąć trailer ( prawko kat. B) ?
[quote="Dramka"]Osobowy samochód może ciągnąć przyczepkę na jednego konia..wystarczy kat.B.[/quote]

Nie zawsze jest to prawda...
A tak w ogóle to gratuluję refleksu

Dobra, a teraz zmieniam temat:

Tak sobie patrzę na przyczepy "z odzysku" na Allegro i się dziwię cenom. Za najprostszą 2-konną przyczepę z lat 80-tych na bazie sklejki i plandeki właściciele liczą sobie 6-7 tysięcy w sytuacji, gdy wg strony internetowej firmy CHRIST taka przyczepa - nówka to bodajże 11.000 złotych. Bez sensu...

Czy ktoś się orientuje, jak wygląda możliwość wykonania przyczepy w oparciu np. o dwuosiową lawetę (z definicji znacząco tańszą) ? Bo że możliwość zarejestrowania takiej samoóby jest, to wiem na pewno, ale jak to jest w praktyce ?
Źródło: voltahorse.pl/forum/viewtopic.php?t=1726


Temat: Samochód do ciągania koni

Aha, czyli na co trzeba patrzec jak sie kupuje samochod do ciagania koni?
DMC, i co jeszcze?


do ciagania to nie wiem... ale do ciągnięcia przyczepy z końmi:

1) ile waży przyczepa = to masz wbite w dowód przyczepy, przyczepy wyglądają podobnie, ale w dowodzie mają często różną masę np. znam przyczepę zarejestrowaną na 2 konie o masie chyba mniej niż tone... a inne podobne sa zarejestrowane na 1400kg...

2) waga auta = powinna być większa od masy przyczepy, nei pamietam jak to jest w przepisach

3) jak jest HAK - to w dowidzie jest wbite ile może auto ciągnąc (jaką mase przyczepy...) i masz odpowiedz czy moze czy nie...

Powiem ci tak, znajomy ciągnie konia Volvo, jest zadowolony, ale autem rzuca, jedzie sie ok 40-50 na godzinę, i "czuć" przyczepę...

jak będziesz rzadko wizić to to nie przeszkadza, jak czesto robi sie problemem...

ja szukałam auta do przyczepy 3 miesiące i w końcu zdecydowałam sie na terenówke (busa nie chciałam),

wybór trudny, nie tylko ze względu na przepisy ale i bezpieczeństwo... w osobówce, nawet kombi przy hamowanu nagłym z przyczepą (np. jakaś akcja na drodze) jest mniej bespiecznie niż np. busem...

ja bym sie po prostu na osobówkę do przyczepy nie zdecydowała...

koleżanka ciąga konie SKODĄ kombi i jest zadowolona, ale też krótkie dystanse...
Źródło: voltahorse.pl/forum/viewtopic.php?t=3453


Temat: Przepisy dotyczące komercyjnego transportu koni.
dwa tygodnie temu przejeżdzłam przez Niemcy od Monachium po Zgorzelec i po drodzie minęliśmy kilkadziesiąt przyczep konnych z czego 1/3 to były przyczepy plandekowe. Pamiętajcie że z samochodami i przyczepami jest tak że nowe przepisy obwiązują przy rejestracji. Jak już pojazd jest zarejestrowany to jeździ.

Przyczepa powinna być dopuszczona do przewozu zwierząt przez Powiatowego Lekarza Wet. ( ważne rok)

Ukończony kurs konwojenta zwierząt.
Rider życzę powodzenia w poszukiwaniu informacji - ja się pałuję z parametrami jakie ma mieć przyczepa żeby móc ją ciągnąć VW T5 i co człowiek to opinia, co stacja kontoli pojazdów to nowy pomysł.

Podobno każda przyczepa musi mieć świstek od Veta nie tylko te go celów komercyjnych.

Ozłocię kogoś kto mi dostarczy wyciąg praw gdzie jest napisane jaką przyczepę mogę ciągnąć.
Źródło: voltahorse.pl/forum/viewtopic.php?t=6233


Temat: Kupno przyczepy używanej - na co zwrócić uwagę?
W zeszłym roku rejestrowałam przyczepę sprowadzoną z Belgii.
Najpierw trzeba iść do urzędu z papierami,oczywiście tłumaczonymi, proponuję najpierw u kogoś KOMPETENTNEGO w urzędzie ustalić jakie papiery trzeba przetłumaczyć, (mi powiedziano tłumaczeniu 3 papierków a wystarczył tylko jeden). Dostaniesz wtedy tzw. miękki dowód i tablice próbne. Później wycieczka na przegląd, który musi być rozszerzony, ponieważ pierwsza rejestracja w kraju (koszt około 160zł). Wtedy znowu do urzędu po sztywny dowód i wykupienie OC(do 100zł).
Powiem szczerze, że cała rejesrtacja w moim przypadku była dość długa i żmudna, i całość kosztowała mnie jakieś 800zł.
Jendego jestem pewna, jeśli nie jest zarejestrowana to napewno nie możesz jej na kółkach ciągnąć, zostaje albo laweta, albo pożyczyć od kogoś tablice i dowód od przyczepy i liczyć na szczęście
Źródło: voltahorse.pl/forum/viewtopic.php?t=11757